Zuckerman over Internet normen

Posted on Friday, 7 January, 2011 by

1


Vandaag las ik een stuk wat paste bij een aantal van de vragen rond “Moet de expert zich mengen in het online debat?”  Gedrag en sociale normen liggen nog niet vast op internet, zegt Zuckerman.

Ethan Zuckerman is oprichter van Global Voices, een super blog aggregator, luidspreker voor stemmen vanuit landen waar we anders niks van zouden horen. Hij is ‘fellow’ bij Berkman Center for Internet and Society, Harvard University.

Kennisinstituut ademt social media

Berkman is een voorbeeld van een kennisinstituut wat, anders dan WUR, wel de sociale media omarmt en ermee experimenteert. Over dat instituut zegt Zuckerman:

“Berkman is a remarkable institution – it’s a think tank for folks who effect change as well as study phenomena.”

Ze overtreden dus bewust de grens tussen bestuderen en beïnvloeden. ‘Actie onderzoek’ doet dat ook, meedoen en bestuderen. Leidt het gebruik van sociale media tot het overschrijden van die grens tussen bestuderen en meedoen? Het is een van de vragen die in de commentaren/tweets naar aanleiding van de discussie over de rol van wetenschappers op het web langskwam. Moet een wetenschapper meedoen als leverancier van feitenkennis, of ook als betrokken ‘meemaker’? Onno van Eijk vindt: als beide, Dick Veerman vindt: houdt het zindelijk. (Een andere leuke vraag in de tweets was: zijn sociale media gewoon een volgend stapje, of veranderen ze wezenlijk iets; do social media change the game?)

Zuckerman’s blog is een aanrader en een toonbeeld van interactief en crossmediaal omgaan met je (wetenschappelijke) vak.

Normen op Internet

Hij beschrijft in deze post aan de hand van hilarische voorbeelden (een publiek figuur die door een journalist ontmaskerd werd als voet fetisjist, doordat publieke info over hem gekoppeld kon worden aan een anoniem internetfiguur met beperkte profielinformatie:  ~lees het hier) dat mensen worstelen met hun online persona. Hoeveel informatie laat je achter op de dating site, hoeveel laat je weten over waar je je bevindt, hoe ga je ermee om als onverwacht relaties tussen verschillende sets van profielinfo of real life  gelegd wordt, etc.

Because people are publishing vastly more data about themselves, it’s possible to make connections between that data and reveal formerly hidden aspects of someone’s online profile.

There are lots of opportunities in life to obtain information about people that most people don’t engage in. When I’m invited to a friend’s house, I don’t rifle through their medicine cabinet to discover what prescription drugs are there, though the information might be interesting or might help me understand and relate to them better. There’s a social norm that suggests we pay attention to what friends make visible in their homes, not what’s hidden away in drawers or cabinets – we generally don’t need technological restrictions (locks) to enforce this norm, as most people wouldn’t want to suffer the consequences such a trespass might have for our friendship. (…)

Or maybe we’re just at a moment where our norms need to catch up with our technology. (…) Norms aren’t automatic – they have to be taught.

We’re at a moment where norms are in flux. (…) …the existence of new technologies doesn’t make behaviors inevitable. We respond to shifts in technology by building new norms. When we feel really strongly about those norms, we encode them into laws. … The point is, we get to choose – individually, collectively and societally.

All this means that we’re not entirely sure of a reasonable or safe way to act, or what our societal rules should be. As long as those rules are in rapid flux, it seems absurd to say that the Internet changes nothing. Better to say that we don’t know exactly what’s changing and whether we should embrace or fight the change in question.

Normen maak je. Samen.

Het voorbeeld is heel anders dan onze vraag hoe wetenschappers om moeten gaan met sociale media, maar Zuckerman’s conclusies resoneren met mijn hunches:

  • we hébben nog geen sociale normen op Internet, die  vormen zich in de komende jaren. Alleen al daarom is het belangrijk dat echte kennisdragers meedoen, mee-experimenteren en ontdekken.
  • de normen moeten zowel gevormd als onderwezen en gecultiveerd worden. Dat pleit voor een georkestreerde aanpak rond social media vanuit een kennisinstituut als WUR.
Posted in: Uncategorized