Bloggen, waarom?

Posted on Friday, 5 February, 2010 by

13


Online leertraject ‘Web2.0 en Platteland’
Samen met Dorine Ruter en in opdracht van GUUS, Netwerk Platteland en NBvPlattelandsvrouwen / Vrouwen van Nu faciliteer ik een online leertraject over web2.0 en platteland. We nemen mensen mee op een verkenning van de wondere wereld van web2, en omdat we dat met een groep doen is de netwerking optimaal. Het is overweldigend en fantastisch om met 100 enthousiaste mensen in één wiki te werken. Soms houd ik het zelf amper bij. Bijvoorbeeld toen we vanavond experimenteerden met een Skype teleconferentie met ongeveer 30 deelnemers en iedereen iedereen ging bellen. Chaos! Een reminder dat chaostolerantie nodig is, maar ook duidelijke afspraken en een zekere beheersing van de tools.
Het gaat in het traject ook over bloggen. Daarom een persoonlijk verhaal over “waarom blog je en hoe”. Waar kan dat beter dan op onze eigen blogs? Dorine’s heldere verhaal staat hier, hieronder het mijne.

Eerst experimenteren
Ik begon met een blog over mijn gezinsleven op de boerderij en de kinderen. Na een tijdje wilde ik meer over studie en werk bloggen. Maar in welke taal dan? En voor wie in hemelsnaam? Ik begon toch, ik besloot vooral voor mezelf te bloggen. Een blog als leerinstrument, om mijn gedachten te ordenen. Tot mijn verassing gingen mensen die ik emails stuurde mijn blog lezen. Ik werk als zelfstandige (adviseur, trainer, facilitator, onderzoeker, community manager  ~ik weet zelf niet zo goed wat er na dat zelfstandig moet komen). Behalve leerinstrument werd mijn blog ook mijn website. Ik merk nu door de jaren heen dat taal, toon en onderwerp veranderen met wie ik denk dat het zou kunnen lezen.

Blogs voor de regio en de sector

Samen met mijn man heb ik een melkveebedrijf in Portugal. Toen collega melkveehouders in onze omgeving interesse toonden om via het net informatie te gaan delen ben ik in 2006 begonnen met een wordpress blog over melkveehouderij. Ik maakte ook een google email groep aan. De instellingen van die emailgroep zijn zodanig, dat ieder lid naar de hele groep kan mailen. In de marge van de blog is een link geplaatst naar de emailgroep. Naarmate ik blogde, groeide de emailgroep.

Blog/emailgroep vind ik nog steeds een hele mooie tool-combinatie voor groepen die nog wat moeten wennen aan web2.0. Het is toegankelijk voor beheerders, omdat het gaat om gratis en eenvoudige tools die voor iedereen te leren zijn. Het is vooral ook toegankelijk voor gebruikers: iedereen is gewend aan email en door via email te werken valt niemand buiten de boot. Via de blog ben je zichtbaar en bereikbaar voor de buitenwereld, via de emailgroep discussieer je onder elkaar. De blog is vanuit één auteur, maar via de emailgroep bestaat een hele laagdrempelige manier voor iedereen om mee te praten. De blog biedt plaats aan foto’s, videos en rss feeds van elders, emails zijn tekst zonder toeters en bellen. Door in de voetnoot van de emailgroep een link op te nemen naar de blog, herinner je de vaste lezers eraan zo nu en dan naar de blog te kijken.

De kennisclub blog is interessant voor slechts een hele kleine niche. Toch wordt de blog in verhouding erg goed bezocht, de emailgroep is erg rustig maar kent drukkere periodes. De blog/emailgroep blijkt een goed hulpmiddel voor informatie-uitwisseling intern en extern voor een netwerk wat al bestond (en waarvan de leden elkaar ook regelmatig ‘in real life’ ontmoeten). Het helpt om informatie over ons vak in combinatie met onze streek uit te wisselen, zoals prijsinformatie, nieuwe regels, informatie over leveranciers, het samen ‘duiden’ van europees beleid, tips over praktische zaken. Door de blog is ook het aanbod van leveranciers en stagiaires toegenoemen.

Niet betaald, toch doen?

Voor mij persoonlijk kost het wel wat tijd en levert het geen inkomsten op. Wel heeft het veel goodwill en zichtbaarheid gecreeerd, en heb ik er zelf veel van geleerd. Het heeft zeker bijgedragen aan het ontwikkelen van betaalde vervolgactiviteiten. Tegenwoordig blog ik op allerlei tijdelijke en permanente sites, zoals een discussiecolumn op de site van weekblad Boerderij en community manager van GUUS.net, over platteland.

Inmiddels heeft de lokale melkveehoudersblog geleid tot een mondiale ‘moederblog’ voor nederlanderse melkveehouders die ergens buiten Nederland boeren: Melken over de Grens. Het zou kunnen leiden tot een hele familie van melkveehoudersnetwerken. Zo krijg je een wisselwerking tussen lokaal en mondiaal, erg belangrijk voor boeren in deze tijd van enerzijds lokale maatschappelijke druk en anderzijds globalisering.

Streek communities?

Zo kan een blog dus een persoonlijk leerinstrument of journaal van je activiteiten zijn, het kan een informatie of promotiedoel hebben, of een streek- of netwerkfunctie vervullen. Lees hier hoe ik denk dat streeksites kunnen helpen bij plattelandsontwikkeling.

Posted in: Uncategorized