Twitter, wat heb ik eraan?

Posted on Friday, 16 October, 2009 by

5


Twitter is sms-berichten versturen (vanaf PC of telefoon) die de ether van cyberspace ingaan en daar te volgen zijn door wie dat wil. Leuk voor vriendenclubjes, maar is die Twitter-ether propvol actuele gesprekken ook nuttig voor je werk, of voor organisaties? Hoe luister je, en wat voeg je zelf toe? Tips voor strategisch Twitteren als individu en als organisatie.

Wat heb ik eraan ?

Hoewel Twitter ook als alertering gebruikt wordt voor nieuwsberichten is de kracht van Twitter het gesprek tussen echte mensen. Wat je eraan kunt hebben hangt af van wat je erin stopt, hoeveel van je relevante netwerk ook op Twitter zit, en van je persoonlijke stijl.  Er zijn dus geen algemene regels, het is voor iedereen weer anders. Twitter past niet bij iedereen, of bij vlagen wel en dan weer een tijdje niet. Je zult het dus zelf moeten ontdekken.

Ik vind het onderscheid in deze drie onderdelen handig: Twitter voor jezelf, Twitter om strategisch te luisteren, Twitter voor de organisatie.

Twitter voor jezelf

Dit zijn voorbeelden van wat mensen fijn vinden van Twitter:

  • Je kunt op een leuke manier kontakten bijhouden, bijvoorbeeld van mensen die je één keer per jaar op een conferentie ziet.
  • Het geeft het gevoel dat je in kontakt staat met mensen, zonder rechtstreeks in gesprek te zijn. Vergelijkbaar met het gevoel alsof je op dezelfde gang werkt. Dus een soort nabootsen van ‘perifere aanwezigheid’.
  • Je kunt proefballonnetjes oplaten, ideeen even toetsen.
  • Het lucht lekker op om je brainfarts kwijt te kunnen; dan kun je weer door met je echte werk!
  • Je kunt snel input krijgen van je netwerk op een vraag of verzoek; ook brainstormen werkt goed.
  • Je kunt voeling houden met wat er speelt in een land of een deel van de maatschappij ook al ben je er niet bij.  (Voor mij heel belangrijk in het overbruggen van de afstand NL-Portugal)
  • Je kunt het nieuws volgen door de ogen van je eigen gekozen ‘redacteuren’ of ‘commentatoren’.
  • Twitter maakt niet alleen burgerjournalistiek maar bovendien “multi-sourced news” mogelijk. Over belangrijke feiten zullen vele mensen tweeten, dat geeft een beeld wat veel facetten heeft,  actueel is (bij calamiteiten als een aardbeving) en moeilijk manipuleerbaar (door autoritaire regimes) is.

Twitter voor social listening

Web2.0 in het algemeen, en Twitter in het bijzonder, maakt allerlei conversaties toegankelijk, én doorzoekbaar. Opeens kun je ‘meeluisteren’ -en dus meedenken- bij allerlei mensen waar je voorheen geen toegang kreeg; doelgroepen, klanten, concurrenten. Een ongelooflijk rijke pool voor onderzoek. Voorheen was ‘zenden’ of ‘roepen’ duur maar effectief. Dertig jaar geleden was een reclamespot op NL1 genoeg om gehoord te worden. Nu is zenden of roepen gratis en (dus) redelijk nutteloos; boodschappen die we niet belangrijk (denken te) vinden filteren we onmiddellijk uit.

(F)luisteren, over hetgeen de gesprekspartner raakt, in de juiste conversaties, dat is effectief. Twitter is een belangrijke tool om te ontdekken waar hiaten zijn, waar we kansen zien om onze eigen bijdrage of die van onze organisatie te leveren. Maar hoe ‘luister’ je dan?

  • Voor ‘social listening’ is een applicatie als Tweetdeck (PC) of Tweetie of Nambu (Mac) handig. De kollommen geven verschillende categorieen weer.
  • Geautomatiseerde zoekopdrachten (met de bovengenoemde apps of handmatig hier) op je (organisatie)naam, je projectnaam, sleutelwoorden… geven een idee van wat ‘er zoal wordt gezegd’, door wie, over… Ik heb permanente zoekopdrachten open staan voor ‘platteland’, ‘landbouw’, ‘GUUS/net’, ‘melkvee’, en nog wat wisselende termen. Lang niet alles wat je opvist in zo’n stroom is bruikbaar, maar door de tijd heen krijg ik bijvoorbeeld een aardig idee van wat mensen op twitter associeren met ‘platteland’. Wat zijn kernwaarden, wat ergernissen? Nuttige informatie, voor een plattelandsondernemer die zijn produkt wil vermarkten.
  • Bij ‘trending topics’ (met de bovengenoemde apps of bv Twitscoop) zie je in een oogopslag wat op dit moment ‘hot’ is op Twitter. Nog niet gezien specifiek voor nederlandstalige tweets (laat het weten in de comments als dat wel bestaat?), maar de dood van Michael Jackson of natuurrampen zijn hier heel erg snel te zien.
  • Gesprekken via web2.0 en Twitter kunnen inzicht geven in wat mensen beroert. De hoeveelheid ‘buzz’ rond een thema, en de inhoud ervan worden belangrijke indicatoren voor Monitoring en Evaluatie. Instrumenten om te meten kunnen zijn: hashtags, google trends, of gewoon tellen. Het lastige is filteren: hoe vind je de conversaties die te maken hebben met je project of produkt? Hierin kun je het goede voorbeeld geven door tags te gebruiken, of een unieke naam aan je event stevig te ‘branden’.

Twitter als verbinder binnen en tussen clubs

Rond een community of event kun je een tag afspreken. Dat is een # teken met een uniek woord. Wie een search doet op die tag kan kennis nemen van de diffuse gesprekken die gaande zijn, en eventueel aanhaken.Vooral ook dat laatste: zeer laagdrempelig en eventueel incidenteel aanhaken bij een conversatie gaat veel makkelijker op Twitter dan op een forum.

Voorbeelden:

  • Het laatste event van de community KM4dev is aanleiding geweest voor een tag #km4dev en een Twitter conversatie. Het zou kunnen dat deze conversatie door blijft kabbelen, zelfs tot het volgende event ergens volgend jaar weer een piek in de hoeveelheid berichten zal laten zien.
  • De domein tag #ecosys begínt zelfs helemaal op deze manier met een initief wat iets tussen een gesprek en een community kan worden. (Het gaat over aanpassing van complexe sociale systemen en leren, maar dat is niet zo belangrijk voor de methode.) Hoe deden zij het?: Een paar tweets over het thema, een tweet met een link naar een blogpost met meer achtergrond, en het gesprek onspint zich al. Vervolgens is een tijdstip afgesproken om allemaal tegelijk op Twitter over dit onderwerp te praten; een Twitter chat. In die chat zijn gedurende 2 uur en 20 min zijn vele berichten over en weer gegaan. De Twitterchat was blijkbaar interessant, er kwamen ideeen voor een meer structurele website/webtool voor voortgezette conversaties. Co-creatie in de ware zin.
  • Bij GUUS heb ik gekozen voor een andere aanpak. We hebben wel een tag #guusnet, maar tot nog toe waren weinig mensen bekend met taggen. Ik heb gezocht naar een pro-actieve manier om te verbinden. Via een Twitter account, @guusnet, re-tweet ik (dat is doorsturen) allerlei berichten die over platteland gaan. Omdat de originele zender vermeld staat in de ReTweet kunnen volgers van @guusnet de zender ook rechtstreeks gaan volgen. Volgers van @guusnet krijgen dus een handgefilterde selectie van nieuwtjes (en dus van de verzenders) van platteland. In feite gebruik ik Twitter dus op een web1.0 manier, om de overstap te vergemakkelijken.
  • Een visuele weergave van onderlinge verbindingen tussen je eigen Twittervolgers is te genereren via Twitnest. Interessant om te monitoren of onderlinge cohesie toeneemt, of je juist een verbinder tussen netwerken bent.
  • Met meerder mensen éen zakelijke Twitter account beheren gaat makkelijk met behulp van Co-tweetDit filmpje legt mooi uit hoe (dank aan Erwin Blom).

Hoe je kunt beginnen, Tips voor Twitter:

  1. Lees de eerste pagina’s van deze handleiding. Haal-meer-uit-Twitter-Een-handleiding-voor-Nederlandse-bedrijven[1]
  2. Maak een account aan op twitter.com
  3. Ga tussen de 5 en 12 mensen volgen (kijk eens hier: Twittergids.nl en het netwerk rond GUUS thema is ‘platteland’, rond Vrouwen van Nu, en klik op “follow”). Lees ook echt minstens 1 keer per dag wat ze tweeten (door weer naar Twitter.com te gaan en in te loggen)
  4. Doe elke dag een zoekopdracht naar enkele sleutelwoorden. Vind je hierdoor interessante mensen? Volg hen ook. Zo breid je langzaam je netwerk uit.
  5. Kun je iets bijdragen of voel je je geroepen te reageren? Ga je gang. Ook kun je 1 á 2 twitterberichten per dag sturen waarin je antwoordt op de vraag: “wat houdt me bezig?”
  6. Twitteren lijkt verbazend veel op het echte leven: Luisteren is minstens zo belangrijk als iets zeggen. Opschepperij of reclame wordt niet gewaardeerd. Strategisch luisteren helpt om te ontdekken waar je kunt bijdragen.
  7. Hou het zeker twee weken vol voordat je oordeelt dat het onzin is.
  8. Gebruik Tweetdeck of een andere applicatie voor meer overzicht.

Tips voor teams die Twitter overwegen als organisatie PR instrument

  1. Doe ervaring op als individuen. Registreer je ervaringen; stel dat je straks je collega’s, je baas of je eigen netwerk wilt overtuigen.
  2. Bepaal voor jezelf hoe je om wilt gaan met werk en prive. Veel twitteraars houden geen echte scheiding aan. Minister Verhagen twittert geen privezaken, maar wel allerlei verschillende dingen rondom zijn werk. Anderen hoor je juist nooit over hun baan.
  3. Denk na over het doel: Is Twitter vooral bedoeld om onderling binnen het team kennis te delen, of wordt een PR functie beoogd? Voor kennisdelen in het team is het voldoende om individuele accounts te hebben. De service yammer biedt een soort afgesloten twitter. Voor PR kan een Twitter account onder bedrijfsnaam of projectnaam een goede aanvulling op de communicatie zijn.
  4. Lees deze handleiding: Haal-meer-uit-Twitter-Een-handleiding-voor-Nederlandse-bedrijven[1] (dank aan OnlineResults)
  5. Wie kiest voor een Twitter account met meerdere gebruikers: blijf focussen op de kracht van Twitter, het gesprek. Wees toch persoonlijk; laat bijvoorbeeld in je profiel pagina weten wie achter de account zit. Zijn dat meerdere personen, laat dan bij belangrijke tweets met je initialen zien wie aan het woord is.
  6. Met meerdere personen één organisatie account managen gaat veel makkelijker met Co-tweet.
  7. Doe niet te moeilijk, niet zoals dit bedrijf! Experimenteer eventueel eerst met een paar fans binnen je organisatie, evalueer, voordat je alles gaat ‘inbedden’ in officiele procedures.

Handige informatie:

Posted in: web2.0