Wat weet ik en wat wil ik?

Posted on Thursday, 5 March, 2009 by

2


Ik weet maar weinig van distance-learning of webinars. Wat weet ik wel?
Waar ik iets van denk te begrijpen, zijn de omdraaiingen in communicatie. Van een monopolie op informatie zitten we in een overschot. Van het communicatie model “zender >> medium >> ontvanger” zitten we in een multimediale wir-war vól ‘zond-vangers’. Dit dreigen alsnog allemaal ‘zonder-iets-te-vangers’ te worden, omdat de informatie overload een dringende competitie om aandacht teweeg brengt.

Dit betekent voor onze praktijk als begeleiders/facilitators een aantal dingen:

  • informatiegedrag en skills die daarvoor nodig zijn veranderen drastisch; trainings behoeften dus ook;
  • contact methoden veranderen, een trainer / facilitator is niet all-round als hij alleen face-2-face beheerst;
  • multi-literacy: orale en visuele methoden maken een opmars, tekst wordt minder belangrijk: kansen voor minder-geletterden en minder-geschoolden;
  • kennisdelen, sensemaking worden belangrijker, netwerken onder collega’s en gelijkgestemden winnen terrein tov expert model.

OK, nou en? Wat is er nieuw in vergelijking met het kennissysteem denken?
Ik denk dat stakeholders in een kennissysteem eindelijk de mogelijkheden hebben die ze altijd hadden willen hebben. Web2.0 brengt voor het eerst in de geschiedenis goedkoop en makkelijk en op ‘multi-literate’ wijze kennisdelen tussen verschillendsoortige stakeholders binnen bereik, op veel gelijkere voet dan ooit, en eventueel in grote aantallen. Wat zou dit precies kunnen betekenen voor de landbouw en landbouwvoorlichting? Ikzelf denk veel, -en daar lachen velen me om uit🙂.
Bijvoorbeeld voor boeren samenwerkingen. Zie in de tabel hieronder hoe een moderne boerenorganisatie verschilt van een gewone.

Wat wil ik?
Ik zoek medestanders, peers, die willen toetsen, onderzoeken in hoeverre dit waar is, mogelijk is ~door het in de praktijk te volgen en te laten ontstaan.