Ambtenaar 2.0

Posted on Thursday, 18 December, 2008 by

1


boek en site over boek

Ambtenaar2.0: boek en site over boek

Ik kreeg het boek Ambtenaar 2.0 kado en las het in het vliegtuig terug naar Portugal. Het boek telt 90 paginas, en is geschreven door Davied van Berlo. Ik had verwacht er weinig nieuws uit te leren, omdat ik uit veel dezelfde bronnen put als de schrijver en ook regelmatig de vorderingen van Ambtenaar2.0 volg via het web (blog en ning).

Maar het boekje is rijk aan voorbeelden en om het allemaal zo bijeen te zien, in heldere taal, is verrassend leuk. Het maakt me hoopvol en positief. Een nederlandse overheidsuitgave, van het ministerie van Landbouw, geheel gewijd aan de omslag in het denken die web2.0 triggert, en de praktische implicaties! De omslag in het denken, de bereidheid te veranderen; het gaat sneller dan verwacht. Ik besef dat dit slechts een eerste stap is maar de beweging die Davied op gang brengt is voelbaar en is een geweldige verdienste.

In Hoofdstuk 1 tot 4 gaat Davied van Berlo in op wat Web2.0 is en wat de invloed op de samenleving is.
In Hoofdstuk 5 betrekt hij de de veranderingen op de overheid, in H6 op de relatie overheid-burger, en in H7 op de interne organisatie van de overheid.
Wat mij betreft zijn de overheidshoofdstukken (H5-7) de onderscheidende hoofdstukken.
In hoofdstuk 8 zoomt hij in op wat het betekent voor medewerker 2.0.

In mijn gevoel zijn de implicaties van web2.0 voor persoonlijk functioneren zo groot in vergelijking met “old skool”, dat de verschillen tussen ambtenaar, burger, ondernemer etc,in verhouding niet erg belangrijk zijn. De grenzen tussen de sectoren publiek, privaat en maatschappelijk middenveld zullen nog verder vervagen.
Veel van “waar we naar toe gaan” geldt dus in het algemeen voor “mens-zijn-2.0”. Maar we gaan daarnaar toe vanuit verschillende vertrekpunten. Het is slim om the einddoel uit te leggen vanuit het perspectief van die verschillende vertrekpunten en Davied doet dat voor de ambtenaar.

Zoals gezegd, het boek is een mooie mix van introductie in de themas, met een rijk aanbod aan voorbeelden en tips. Natuurlijk kan in een introductie niet alles verschijnen en ik kan de selectie van Davied vooral bewonderen. Toch wil ik een paar dingen noemen die er wat mij betreft ook bij hadden gepast:

  • het mogen doorbouwen op elkaars creatie maar de noodzaak goed te verwijzen naar bronnen, attributie
  • copyrights, Creative Commons: wat is de status in de overheid
  • een theoretisch framework: social learning en een paar snufjes netwerk theory (bv aan de hand van birthday paradox)
  • power law (average user is NOT average user, slechts 5%gebruikers genereert 95% content)

In eerste instantie was ik verbaasd over Davied’s keuze voor een boek als medium. Papier voelt te permanent en te unilineair voor wat je hier wilt overbrengen. Het thema leent zich voor “hyperlezen”: via hyper links vindt de lezer zijn eigen weg door de stof. Je kunt in een boek niet even snel doorklikken naar een aangehaald voorbeeld. De tussenkadertjes en de margeteksten bieden nu die functie. En gelukkig is er ook een wiki, en biedt de Ambtenaar2.0 ning ruimte voor interactie.

Maar ik ben helemaal om. Ten eerste is papier natuurlijk een uitstekende manier om een andere doelgroep te bereiken. Maar ook voor de bloglezers als ikzelf is dit boekje is een belangrijk hulpmiddel in een transitieproces. Dit is een momentopname aan het begin van een transitie. Het boek zal dus een beperkte shelflife hebben, maar die verstoffelijkte momentopname, als een still uit een film, biedt een mooi beeld. Dit ik ben heel benieuwd wanneer we dit glimlachend zullen teruglezen, ons verbazend over hoe vanzelfsprekend het allemaal is geworden. 10 jaar? 5 jaar? 2 jaar?

meer over het boek: wiki het boek Ambtenaar2.0

Posted in: book notes, LNV, web2.0