Overheid en sociale media

Posted on Tuesday, 13 May, 2008 by

0


de_krachten_bundelen.jpg

Een aardige link van vandaag: In dit artikel een lijst van 10 aanbevelingen voor de inzet van multimedia in overheidsdienstverlening samengesteld door verschillende experts. Ik gebruik mijn eigen woorden voor hun 10 tips:

1. Bereik de doelgroep daar waar die al is.

Remix en tag
Laat je newsfeeds ín MSN, Hyves, YouTube sites en kanalen lopen. Remix en tag, door slim gebruik te maken van rss gaat je nieuws naar de plaatsen waar doelgroepen zich bevinden. Veel makkelijker dan lezers naar je site trekken. Maar nooit op de automatische piloot, wél punt 2 in de gaten houden.

2. Betrek al in een vroeg stadium toekomstige gebruikers.

Dialoog
Conversaties, in een echte dialoog met je doelgroep, daar gaat het om. En voor je markt (private sector), of je achterban (ngo’s, ledenorganisaties).

3. Experimenteer op grote schaal.

Experimenteren is altijd leerzaam, maar leidt ook tot falen. Falen is niet langer erg; het is ook heel goedkoop. Breed experimenteren is onderdeel van web2.0.; het leereffect brengt nu meer op dan de kosten van falen.

4. Evalueer gebruikerservaringen.

Het in 3. genoemde leereffect moet er natuurlijk wel zijn🙂.

5. Sta open voor multimediale content van burgers.

Een email form op je site is niet langer genoeg. We worden onder invloed van web2.0 weer minder uitsluitend op tekst gefocused, een foto of filmpje is even snel verzonden.

6. Wees minder rigide in webrichtlijnen.

De “huisstijlpolitie” zal onder ogen moeten zien dat communicatie-uitingen door web2.0 “vrij” worden, vrij reizen over verschillende fora en media en vrij doorverteld worden. Het is een illusie daar strikte controle over te voeren. Het enige wat erop zit is ultra transparant te zijn.

7. Zet het goed in de markt.

Hier heb ik moeite mee, omdat het riekt naar de “oude” situatie waar een zender een boodschap naar een ongedifferentieerde markt uitzend: het broadcast model. Ik denk dat de overige veel belangrijker zijn en als je in de overige slaagt, die gebruikers wel zullen komen.

8. Bundel landelijke expertise.

Dat lijkt me ook een hele goeie, en web2.0 biedt ook hele interessante mogelijkheden voor kennisdelen. Maar dat is een ander verhaal.

Hier houdt het op, en de lezers wordt gevraagd aan te vullen, zodat het wellicht toch 10 aanbevelingen zullen worden.

Ik zou willen toevoegen, maar niet als 9 of 10 maar als nummer 1:

1. Luister. Scan. Lurk, luister en leer over niches en noden die ge/vervuld kunnen worden, feedback en suggesties voor verbetering. Het gaat om filteren en doorsturen van die informatie naar die onderdelen van de organisatie waar ze omgezet kunnen worden in actie.

Voer geautomatiseerde zoekopdrachten uit op de naam van je dienst(en), abonneer op relevante tags in bookmarktools, en zoek zelf actief naar alles wat van belang is voor de organisatie. Volg en voer conversaties over relevante onderwerpen op andere plaatsen, waarbij je links achterlaat.

Het gaat erom verbindingen te maken tussen mensen die onze organisatie, onze doelen en ons leren verder brengen.

Nancy White, schreef het op in een fantastische serie blogposts over de ‘netwerkwereld’: deel 1, deel 2, en deel 3.

In haar eigen woorden, over organisaties in een netwerkwereld:

.
It is is about being connective tissue between an organization and the world/network it lives within. It is about activation, listening, pattern seeking and then bringing that back into the current context of the organization – at whatever stage that organization is in becoming a network organization. It is about reconciling that businesses, in their interaction with the world (customer, vendors, regulators) have opened the door to a new way of being in the system that requires more than management. More than measurable data. More than targets and goals. It requires intuition, intellect and heart.

Posted in: sociale media